Kristiinankaupungin kirkko

Uusi kirkko

kuva punaisesta tiilikirkosta, jossa näkyy peltikatto torneineen ja sininen taivas katosta ja tornista

Läntinen Pitkäkatu 20, 64100 Kristiinankaupunki

Kirkko on kesäisin auki ma-pe klo 9 -16 sekä jumalanpalveluksien yhteydessä.

Kirkko on Kristiinankaupungin pääkirkko.

Kristiinankaupungin kirkko valmistui vuonna 1897 arkkitehti Jac. Ahrenbergin piirrustuksten mukaan. Tyyliltään se on goottinen sekatyyli ja oli alunperin suunniteltu rapattavaksi. Kellotorni on 47 m korkea.

Sivuikkunoiden mosaiikkimaalauksista yksi esittää Jeesuksen syntymää ja toinen Vuorisaarnaa. Taiteilija on kristiinalainen Birgitta Recksén. Kattokruunut ovat 1700 luvulta ja sijaitsivat alunperin Ulrika Eleonora kirkossa, kuten myös kolmiosainen alttaritaulu. Alttaritaulun aihe on Kristuksen viimeinen ateria, ristiinnaulitseminen ja taivaaseennouseminen. Alttaritaulun on maalannut Lorenz GottmanTukholmasta.

Urut ovat 24 säkeiset, vuodelta 1978 ja Kangasalan urkutehtaan rakentamat. Kirkon sisätilat peruskorjattiin 1999-2000 ja 2016-2017 oli vuorossa julkisivu; katto, ikkunat, seinät.

Pysäköintipaikkoja on rajoitetusti kirkon eteläisellä puolella. Lähin suurempi pysäköintipaikka löytyy ruotsalaisen lukion alapuolella, osoite Ulrika Eleonoratie.

Kirkon läntisellä sisäänkäynnillä on liuska sekä hissi.

Tiedustelut ja varaukset:

041-3198330 kirkkoherranvirasto