Haudan hallinta-aika

Hautauslaki velvoittaa seurakuntia ylläpitämään hautarekisteriä ja seuraamaan hautojen hallinta-aikoja.

Sähköisen rekisteröintityön yhteydessä on ilmennyt, että joidenkin hautojen hallinta-aika on umpeutunut. Nämä haudat ovat pääasiassa n.s. kertahautoja, joiden hallinta-aika on ollut 30 vuotta. Aikaisemmin sai myös lunastaa haudan ainaiseksi ajaksi.

Ainaishaudat ovat yhä voimassa, ehkä ei ikuisesti, mutta toistaiseksi. Nykyään uuden hautapaikan voi lunastaa 25 tai 50 vuodeksi kunnassamme.

Hallinta-aika tarkoittaa, että haudan haltijalla on oikeus tulla haudatuksi hautaan niin kauan kun hallinta-aikaa on jäljellä

Hautapaikan on oltava koskemattomana vähintään 20 vuotta arkkuhautauksen jälkeen. Mikäli haudan hallinta-aikaa on vähemmän jäljellä kuin vaadittava koskemattomuusaika, on lunastettava puuttuvat vuodet. Haudan haltija on tavallisesti vainajan puoliso, lapsi tai seuraava lähisukulainen.

Hallinta-ajan pidentäminen

Jos haudalle on ilmestynyt kyltti, jossa lukee "haudan hallinta-aika on päättynyt" se tarkoittaa, että hallinta-aikaa on pidennettävä. Muussa tapauksessa hautapaikkaa palautuu seurakuntayhtymälle uudelleen myytäväksi

Haudan hallinta-aikaa voi pidentää korkeintaan 25 vuodeksi. Hautapaikan lunastajasta tulee automaattisesti haudan haltija, jos muuta ei sovita.

Jos haluat pidentää tai uusia haudan hallinta-aikaa ota meihin yhteyttä.

haudan hallinta-aika päättynyt kyltti